چاپ     ارسال به دوست

وزیر علوم: ارتباط صنعت و دانشگاه با تاسیس صندوق عالی عتف تسهیل می‌شود.

 

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ هدف از تاسیس صندوق عالی عتف که منابع آن در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده، تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه و گردآمدن همه بودجه پژوهشی کشور در یک صندوق است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایرنا،دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و فعلی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی در محل پژوهشگاه شیمی، درباره اهمیت پژوهشگاه های مرتبط با مواد اظهار داشت: با توجه به مزیت کشور در حوزه نفت و گاز باید در اولین فرصت و طی جلسه ای با وزیر نفت برای استفاده بیشتر از ظرفیت این پژوهشگاه ها مانند پژوهشگاه شیمی، پژوهشگاه پلیمر، پژوهشگاه رنگ زمینه همکاری بیشتر آنها را با صنایع مرتبط فراهم کنیم.

وی افزود: وزارت علوم وظیفه آشنایی و متصل کردن این نهادها را با هم دارد

۴۰ درصد سهم پژوهشی شرکت های دولتی به صندوق عالی عتف واریز می شود

وی درباره تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مجوز این صندوق را گرفتیم و توانستیم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن را بگنجانیم که اکنون در تبصره ۹ قانون بودجه آمده است.

دکتر زلفی‌گل گفت: بر اساس این مصوبه ۴۰ درصد سهم پژوهشی شرکت های دولتی به این صندوق واریز می شود. البته تلاش کردیم یک درصد اعتبارات پژوهشی به این صندوق واریز شود که در هیات دولت تایید نشد؛ ولی بودجه پژوهشی شرکت های دولتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به این صندوق منتقل کردیم.

وی اظهار داشت: تلاش می کنیم همه بودجه پژوهشی را به صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری منتقل کنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه تسهیل شده و به طور کلی دست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در سامانه ای به نام نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ارائه شده است.

دکتر زلفی‌گل گفت: در مرحله بعد سامانه ای برای ارائه محصولات شرکت های دانش بنیان با نام جریان اقتصاد نوین و با عنوان مخفف جان معرفی می شود. مرحله آخر جست و جوی آزمایشگاه های مرجع کشور و عنوان مخفف جام خواهد بود که نیازهای محققان را در یافتن آزمایشگاه ها رفع می کند.

بازار کشورهای همسایه را دریابید

وزیر علوم بر ضرورت همکاری و هدایتگری اساتید پژوهشگاه ها در زمینه رشته مرتبط خود با دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در دنیا نزدیک به ۳۰۰ هزار قلم مواد شیمیایی ساده تولید می شود. ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم می توانیم یک درصد این مواد را بسازیم و بفروشیم.

وی با تبیین این موضوع اظهار داشت: پژوهشگاه می تواند ساختاری ایجاد کند که شرکتی چند هزار قلم ماده شیمیایی را بسازد و بفروشد، وزارت علوم نیز حمایت می کند.

دکتر زلفی گل درباره رتبه های خوب ایران در گرایش های مختلف شیمی و مهندسی شیمی گفت: در گرایش های مختلف رتبه های ۱۰ و ۱۱ و ۱۳ و در مهندسی شیمی حتی رتبه کمتر از ۱۰ داریم؛ با این رتبه ها نباید خام‌فروشی کنیم.

وی تاکید کرد: وقتی بیشتر مواد شیمیایی از گاز متان ساخته می‌شود، سوزاندن گاز طبیعی ظلم به مردم و مملکت است. وقتی نور خورشید و منابع دیگر برای تامین انرژی داریم، نباید این مواد را برای تولید انرژی مصرف کنیم.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اهمیت تحقیقات در همه سطوح افزود: تحقیقات کاربردی، تحقیقات بنیادی، تحقیقات توسعه ای همه جایگاه خود را دارند و با هم قابل جمع هستند.

وی در پایان از مدیریت جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی خواست در اولین فرصت یک شرکت برای تولید مواد شیمیایی زیرمجموعه پژوهشگاه تاسیس کند که نه‌تنها نیاز داخل کشور را برآورده سازد؛ بلکه بازار ۶۳۰ میلیون نفری کشورها همسایه را نیز تامین کند.

وزیر علوم رییس جدید این پژوهشگاه را شخصیتی ملی معرفی کرد و افزود: وی پیشتر در دانشگاه شهید بهشتی و فرهنگستان علوم خدمات مفیدی عرضه کرده است.

ماموریت‌گرا کردن پژوهشگاه‌ها 

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی در این آیین، سال ۱۴۰۱ را سال توجه به پژوهشگاه‌ها دانست و افزود: نگاه وزارت علوم و شورای عالی عتف به پژوهشگاه‌ها نگاه ویژه است و انتظار می‌رود پژوهشگاه‌ها برای تحقق نقشه جامع علم و فناوری و موضوعات پژوهشی مطرح در کشور نقش آفرینی کنند.

دکتر پیمان صالحی ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها را از اهداف اصلی معاونت پژوهشی وزارت علوم برشمرد و ادامه داد: در همه استان‌های کشور دبیرخانه‌ای با محوریت استانداران و با دبیری رییس دانشگاه جامع هر استان راه اندازی می شود.

وی تاکید کرد: اولویت ما در حوزه نوآوری و فناوری کشور، کاهش واردات بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم نمونه اقدامات برای کاهش واردات را در حوزه کاتالیست‌ها عنوان کرد و افزود: نمونه دیگر آن سموم تکنیکال است که در هفت مورد از این سموم بیشترین میزان واردات را داریم و اخیرا چهار مورد از آنها توسط شرکت‌های دانش بنیان به تولید رسیده‌اند.

تغییر آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی پژوهشگاه‌ها 
وی درباره تفاوت فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سطوح فناوری فعال هستند، ولی تولید محصولات و تجاری سازی در شرکت‌های دانش بنیان صورت خواهد گرفت.

دکتر صالحی با اشاره به ریل گذاری‌ها در نظام نوآوری، یادآور شد: موضوع تجاری سازی از موضوعات جدی است و در این زمینه پژوهشگاه‌ها باید به سمت درهای باز به بخش خصوصی حرکت کنند. البته برخی از پژوهشگاه‌ها اقداماتی کرده‌اند، ولی کافی نیست.

معاون وزیر علوم با تاکید بر تلاش‌های وزارت علوم برای تامین اعتبارات پژوهشی و فناوری، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ که بودجه‌ بسته شده بود، سعی کردیم ۱۰۰ درصد اعتبارات محقق شود. برای سال ۱۴۰۱ نیز با تعاملاتی که با دولت و مجلس داشتیم، ردیف اعتباراتی را پیش بینی کرده‌ایم.

دکتر صالحی گفت: در سال جاری برنامه داریم هر دانشگاه و پژوهشگاهی که در راستای ماموریت‌های خود حرکت کند، معادل آن، اعتباراتی به آنها اختصاص داده خواهد شد.

وی درباره استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان پسادکتری گفت: پژوهشگاه‌ها برای تامین نیروی انسانی متخصص خود باید از این ظرفیت بهره برداری کنند؛ ضمن آنکه آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی را تدوین و پیش نویس آن را به پژوهشگاه ها ارسال خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید متفاوت باشد.

دکتر صالحی ادامه داد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها رقیب یکدیگر نیستند. باید از ظرفیت همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم.

آیین تکریم دکتر محمدرضا امیدخواه رییس پیشین و معارفه دکتر احمد شعبانی رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معاون پژوهشی وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و معاون پژوهشی وزارت علوم امروز سه‌شنبه در محل این پژوهشگاه برگزار شد.  

دکتر احمد شعبانی دانش آموخته رشته شیمی آلی از دانشگاه تربیت مدرس در مقطع دکتری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با مرتبه استادی است. ریاست دانشگاه شهید بهشتی، عضویت در کمیته علمی المپیاد شیمی کشور، عضو فرهنگستان علوم، رییس پژوهشکده گیاهان دارویی شهید بهشتی از سوابق اجرایی وی است.

از دکتر شعبانی دو عنوان کتاب تألیفی، دو عنوان کتب ترجمه، ۴۰۰ مقاله علمی پژوهشی بین‌الملل و ۱۵ مقاله در حوزه مدیریت علمی منتشر شده است. وی همچنین برنده جایزه بین‌المللی خوارزمی و علامه طباطبایی است.

 

 

 

چهارشنبه ١٧ فروردين ١٤٠١ / شماره : ٢٤٤ /  تعداد نمایش :442